Kina – Kada je Huang Ping pre nekoliko godina odbio ponudu kineskih vlasti od 215.000 evra za preseljenje, bio je siguran da donosi ispravnu odluku. Danas, sa svojom kućom usred autoputa, okružen građevinskim radovima, bukom i neizvesnošću, priznaje da je pogrešio.
„Da mogu da vratim vreme unazad, prihvatio bih ponudu bez razmišljanja,“ rekao je Huang u razgovoru za lokalne medije. „Sada živim u građevinskoj zoni, izolovan i suočen sa nesnosnim uslovima.“
Njegova priča postala je jedna od najbizarnijih u modernoj kineskoj infrastrukturi, simbolizujući fenomen poznat kao “nail house” – kuće koje vlasnici odbijaju da napuste, dok se sve oko njih menja u ime urbanizacije.
Tvrdoglavi otpor koji je postao prepreka modernizaciji
Huang Ping živi sa svojim unukom u maloj dvospratnoj kući u jugoistočnoj Kini, u ruralnom delu okruga Jinxi. Kada su vlasti najavile izgradnju autoputa koji bi povezao ovaj region sa ostatkom zemlje, ponudile su vlasnicima zemljišta novčane nadoknade kako bi se preselili. Svi su prihvatili – osim Huanga.
Tvrdeći da mu ponuđena suma nije dovoljna za novi dom, Huang je odlučio da ostane. Inženjeri nisu imali izbora osim da projektuju put oko njegove kuće, što je rezultiralo jednim od najspecifičnijih infrastrukturnih projekata u Kini.
Danas, njegov dom stoji kao usamljeni spomenik prošlosti, dok automobili i građevinske mašine zuje oko njega.
Kako su radovi odmicali, Huangova svakodnevica postajala je sve teža. Prašina, buka i vibracije postali su neizdrživi. Struja i voda često su prekidani zbog radova, a pristup domu sve teži.
„Ovo nije život. Osećam se kao da sam napravio najveću grešku u životu,“ priznaje. „Mislio sam da će se vlasti vratiti sa boljom ponudom, ali umesto toga, samo su nastavili da grade oko mene.“
Sada, kada je autoput skoro završen, Huang ne vidi izlaz iz svoje situacije. Kuća mu je praktično neupotrebljiva, a niko nije zainteresovan da je kupi, jer se nalazi na mestu koje nije pogodno za život.
Uprkos teškim uslovima, Huangova kuća postala je nesvakidašnja atrakcija. Ljudi dolaze da je fotografišu, a slike njegovog doma okruženog asfaltom i građevinskim mašinama kruže internetom.
„Nisam želeo da postanem turistička atrakcija. Samo sam želeo pravičnu cenu za moj dom,“ kaže Huang.
Lokalni prodavci čak su počeli da prodaju suvenire sa slikom njegove kuće, dok neki vlogeri dolaze da snimaju sadržaj o njemu. Ipak, to ne menja njegovu realnost – život usred autoputa postao je nepodnošljiv.
Huang Ping nije jedini primer u Kini gde su vlasnici odbili da prodaju svoje domove uprkos velikim infrastrukturnim projektima.
Jedan od najslavnijih slučajeva dogodio se u Šangaju, gde je „nail warehouse” – stara skladišna zgrada – blokirala razvoj puta čak 14 godina. Tek kada su vlasnici konačno dobili 350.000 evra, pristali su na preseljenje.
Slični slučajevi zabeleženi su u Pekingu, Čongćingu i drugim delovima zemlje, a razlog za odbijanje ponuda obično je nezadovoljstvo iznosom odštete. Međutim, kao što pokazuje Huangova priča, tvrdoglavost se ne isplati uvek.
Šta sada? Budućnost neizvesna
Dok autoput dobija završne slojeve asfalta, Huang Ping se suočava s gorkom realnošću. Vlasti nemaju obavezu da mu daju novu ponudu, a on ne vidi način da se izvuče iz situacije u kojoj se našao.
„Moram da pronađem rešenje, ali nemam pojma kako. Sve što mi preostaje jeste da čekam i nadam se nekom čudu,“ kaže on.
Njegov slučaj ostaje upozorenje za druge – kada vlasti odluče da izgrade autoput, retko ko može da ih zaustavi.
Priča Huanga Pinga pokazuje koliko su pojedinačne odluke krhke pred silom urbanizacije. Njegova kuća, sada usamljena i zarobljena na autoputu, služi kao simbol i upozorenje – nekad tvrdoglavost može skupo da košta.