Piše Božidar Pročić o Novopazarki Naki Nikšić: Putevima muzike od Novog Pazara do Ankare

853

Naka Nikšić se ističe kao jedna od najznačajnijih savremenih Bošnjakinja, čiji je doprinos muzičkoj pedagogiji i umjetnosti neizmjeran. Kroz svoj predan rad i istraživanje, Nikšić je posvećena očuvanju, promociji i valorizaciji bogate muzičke baštine ne samo među Bošnjacima, i u Sandžaku već i širom regiona i Zapadne Evrope. Njen angažman u oblasti muzičke pedagogije je bez premca, sa dubokim uticajem na razvoj nastavnih programa, pristupa i udžbenika u osnovnim školama.

Piše: Božidar Proročić

Naka Nikšić rođena je 1979. godine u Novom Pazaru đe je završila osnovnu i muzičku školu. Srednju muzičku školu, instrumentalni smjer – klavir, završila je 1996. godine u Prištini. Godine 2000. diplomirala je na Univerzitetu u Prištini, na instrumentalnom odsjeku (klavir) Fakulteta umjetnosti, sa prosječnom ocjenom 9,50. Zbog izuzetnog uspjeha u toku studija iste godine dodeljena joj je diploma Istaknuti student (diplomu dodjeljuje Univerzitet u Prištini). Magistarske studije iz oblasti izvođačke umjetnosti – klavir, završila je na istom fakultetu 2004. godine. Godine 2005. završila je i magistarske studije na Univerzitetu u Kragujevcu, Učiteljskom fakultetu u Užicu, u oblasti Metodika nastave muzičke kulture, odbranivši magistarsku tezu pod nazivom: ”Muzičke sposobnosti dece pred polazak u I razred osnovne škole.”

Doktorirala je klavir 2015. godine na Državnom konzervatorijumu Hadžetepe univerziteta u Republici Turskoj (Ankara Devlet Koservatuvarı, Hacettepe Üniversitesi). Sledeće, 2016. godine, doktorirala je na Učiteljskom fakultetu u Beogradu odbranivši tezu pod nazivom: ”Metodička funkcija pesama novopazarskog kraja u postavci elementarne muzičke pismenosti mlađih razreda osnovne škole.”

Naka Nikšić je svojim muzičkim obrazovanjem i akademskim dostignućima ostvarila značajan doprinos muzičkoj umjetnosti i pedagogiji. Kroz svoj rad na području izvođačke umjetnosti, posebno na klaviru, te istraživanjem metodike nastave muzičke kulture, Nikšić je doprinijela razvoju muzičkih sposobnosti kod đece, kao i promociji i očuvanju kulturnog naslijeđa kroz muzičku pismenost. Njeni naučni radovi i pedagoški pristupi reflektuju duboko razumijevanje važnosti muzike u obrazovanju i kulturi, pokazujući kako muzika može biti sredstvo obrazovanja i očuvanja kulturnog identiteta.

Njena posvećenost muzičkom obrazovanju i pedagogiji odražava se kroz njen pristup koji integriše teoretsko znanje i praktičnu primjenu, kako promocija i razumijevanje muzike kao ključnog elementa u razvoju i obrazovanju mladih. Nikšić je svojim radom doprinijela razvoju metodologije koja pomaže u identifikaciji i unapređenju muzičkih sposobnosti kod đece od najranije dobi, stavljajući akcenat na značaj muzike u opštem obrazovanju i formiranju ličnosti. Kroz svoje doktorske teze, ona istražuje i naglašava važnost kulturnog identiteta i tradicije, pokazujući kako muzika može biti most između prošlosti i sadašnjosti, kao i važan element u očuvanju kulturne baštine.
Početak profesionalne karijere

Radno iskustvo Nake Nikšić započinje 2000. godine u ŠOMO Stevan Mokranjac u Novom Pazaru. Godine 2001. nastavlja pedagoški rad na Učiteljskom fakultetu u Beogradu, u visokoškolskoj jedinici Fakulteta u Novom Pazaru, prvo u zvanju saradnika, a potom samostalnog stručnog saradnika za predmet Vokalno-instrumentalna nastava. Od 2008. godine bila je angažovana kao asistent u oblasti Metodika nastave muzičke kulture za predmete Metodika nastave muzičke kulture I i Metodika nastave muzičke kulture II. Godine 2014. izabrana je za nastavnika vještina za predmet Muzika, 2017. za docenta, a 2023. god. za vanrednog profesora za naučnu oblast Metodikanastavemuzičke kulture.

Angažovana je na predmetima Metodika nastave muzičke kulture I, Metodika nastave muzičke kulture II, Rad sa dječjim instrumentima, Savremeni metodički tokovi, Metodička praksa I i Metodička praksa II. Na vrijednovanju nastavnika tokom školske 2019/20. godine za predmete na kojima je angažovana imala je sljedeće prosječne ocene: Metodika nastave muzičke kulture I (4.97), Metodika nastave muzičke kulture II (4.70) i Rad sa dečjim instrumentima (4.75).

Kroz pedagoški rad i akademsko napredovanje, osoba poput Nake Nikšić ističe se kao primjer predanosti i inovacije u obrazovanju. Počevši kao saradnik, pa sve do pozicije vanrednog profesora, njen angažman u razvoju metodičkih pristupa nastavi muzičke kulture odražava duboko razumijevanje potreba i potencijala učenika. Njeno pedagoško iskustvo obuhvata rad sa dječjim instrumentima i implementaciju savremenih metodičkih tokova, pokazujući izuzetne rezultate u evaluacijama nastave.

Ovakav pristup ne samo da unaprjeđuje kvalitet obrazovanja, već i inspiriše učenike da istražuju i cijene muzičku kulturu. Njen angažman u oblasti metodike nastave muzičke kulture ističe se razvojem i primjenom inovativnih metoda koje obogaćuju obrazovni proces. Kroz rad na predmetima kao što su ”Rad sa dječjim instrumentima” i ”Savremeni metodički tokovi”, doprinosi unapređenju muzičkog obrazovanja, čineći ga pristupačnim i zanimljivim za učenike. Osim toga, visoke prosječne ocjene koje je dobila reflektuju njen uticaj kao pedagoga, pokazujući kako je njena strast prema muzici i predanost obrazovanju prepoznata i cijenjena.

Naka Nikšić je 2001. godine osnovala ženski hor na Učiteljskom fakultetu Beograd, u nastavnom odeljenju u Novom Pazaru i bila njegov dirigent do 2008. godine. Bila je član organizacionog odbora prvog Festivala sandžačke sevdalinke 2006. godine i okviru ovog festivala izlagala na okruglom stolu Sevdalinka juče, danas, sjutra. Godine 2012., u organizaciji Sandžačkog odbora za zaštitu ljudskih prava i sloboda, održala je više predavanja na seminaru pod nazivom Kulturni identiteti i kulturne promjene. U martu 2014. godine, u organizaciji Bošnjačkog nacionalnog vijeća vodila je kurs pod nazivom Planiranje nastave muzičke kulture i realizacija sadržaja koji izražavaju posebnost bošnjačke nacionalne manjine. Godine 2018. izabrana je za člana komisije Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja za pripremu predloga za odobravanje programa stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika za školsku 2018/2019, 2019/2020 i 2020/2021. godinu za oblast Umetnost.

Ispred Bošnjačkog nacionalnog vijeća za Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja je tokom 2017–18. godine radila na izradi predloga sadržaja koji izražavaju posebnost bošnjačke nacionalne manjine za predmet Muzička kultura za osnovnu i srednju školu, te joj je Bošnjačko nacionalno vijeće 2018. godine dodijelilo nagradu Muhamed Hevai Uskufi za poseban doprinos u implementaciji nastave na bosanskom jeziku. Godine 2020. bila je angažovana na Učiteljskom fakultetu u Prizrenu sa privremenim sjedištem u Leposaviću. U Muzeju Ras Novi Pazar 2021. godine održala je predavanje na temu Mevlud u tradiciji i kulturi Bošnjaka u okviru edukativne radionice Namaterijalno kulturno naslijeđe.
Doprinos i razvoj muzičkog obrazovanja Sandžaka

Rukovodilac u projektu Džumbuš – instrument muzičke tradicije u Novom Pazaru (401-01-171/2020-02) koji je 2020. i 2021. godine realizovalo BZK Preporod uz podršku Ministarstva kulture i informisanja u okviru Konkursa za finansiranje ili sufinansiranje projekata iz oblasti otkrivanja, prikupljanja, istraživanja, dokume-ntovanja, proučavanja, vrednovanja, zaštite, očuvanja, predstavljanja, interpretacije, korišćenja i upravljanja nematerijalnim kulturnim nasleđem.
Istraživač u projektu Pirinče – instrument koji nestaje (451-04-3506/2018-02) koji je 2018. i 2019. godine realizovao KUD mladih Novi Pazar uz podršku Ministarstva kulture i informisanja u okviru Konkursa za finansiranje ili sufinansiranje projekata iz oblasti otkrivanja, prikupljanja, istraživanja, dokumentovanja, proučavanja, vrednovanja, zaštite, očuvanja, predstavljanja, interpretacije, korišćenja i upravljanja nematerijalnim kulturnim nasleđem.
Izvođač u projektu Pešterski motivi – posthumna prezentacija i populari-zacija instrumentalnog stvaralaštva bošnjačkog kompozitoea Sulejmana Ćatovića (401-01-214/2018-03), koji je u periodu 2018–2021. godine realizovao KUD mladih Novi Pazar uz podršku Ministarstva kulture i informisanja u okviru Konkursa za projekte u oblasti kulturnih delatnosti nacionalnih manjina u Republici Srbiji.
Istraživač u projektu Sviranje na fruli kod Bošnjaka na Pešterskoj visoravni koji je 2023. godine realizovao KUD mladih Novi Pazar uz podršku Ministarstva kulture i informisanja u okviru Konkursa za finansiranje ili sufinansiranje projekata iz oblasti otkrivanja, prikupljanja, istraživanja, dokumentovanja, proučavanja, vrednovanja, zaštite, očuvanja, predstavljanja, interpretacije, korišćenja i upravljanja nema¬terijalnim kulturnim nasleđem.
Recezent je časopisa Inovacije u nastavi Zbornika Radova Učiteljskog fakulteta u Užicu i časpopisa Osmanlı Mırası Araştırmaları Dergisi (OMAD). Bila je mentor (kandidat Tarik Leković 2020/2164) i član četiri komisije za odbranu master rada (Jovana Lukin 2018/2072, Elvira Camović 2017/2163, Amina Ganević Apuk 2020/2163, Kristina Maksimović 2021/2123).

Kroz svoje angažmane u projektima vezanim za nematerijalno kulturno nasleđe, Naka Nikšić je istakla značaj očuvanja muzičke tradicije i instrumenta specifičnih za oblast Novog Pazara a samim tim i Sandžaka. Njeno istraživačko i izvođačko djelovanje u projektima poput ”Džumbuš” i ”Pirinče” pokazuje posvećenost revitalizaciji skoro zaboravljenih aspekata muzičkog identiteta, dok projekti kao što su ”Pešterski motivi” i istraživanje frule na Pešterskoj visoravni ilustruju njen doprinos promociji lokalne muzičke baštine. Kao recezent i mentor, Nikšić doprinosi akademskoj zajednici, promovišući visoke standarde u muzičkom obrazovanju i istraživanju.

Njeno djelovanje odražava duboko poštovanje prema muzičkoj tradiciji i inovaciji u nastavi, što inspiriše nove generacije muzičara i istraživača. Naka Nikšić, kroz svoje bogato profesionalno iskustvo, nije samo doprinijela očuvanju i promociji nematerijalnog kulturnog nasleđa, već je i kroz mentorstvo i recenzentski rad unaprijedila akademski pristup muzičkom obrazovanju. Njena uloga u projektima koji istražuju i revitaliziraju tradicionalne muzičke instrumente i stvaralaštvo, kao i njeno angažovanje u naučnim skupovima, predstavlja most između generacija i kultura, čuvajući bogatstvo muzičkog nasleđa za buduće generacije. Nikšićeva, kao mentor i član komisija za odbranu master radova, potvrđuje svoju posvećenost razvoju mladih talenata i unapređenju pedagoških metoda, čime direktno utiče na rast i napredak muzičkog obrazovanja u regionu.

Učestvovala je na sljedećim naučnim skupovima nacionalnog i međunarodnog ranga: Simpozijumu za sport i fizičko obrazovanie na mladite, Federacija na sportskite pedagozi Republika Makedonija, Ohrid, Makedonija (2008); III. Uluslararası Balkanlarda Türk Varlığı Semposyumu, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa, Türkiye (2012); Uluslararası 6. Mübadele ve Balkan Türk Kültürü Araştırmaları Kongresi, Samsun, Türkiye (2012); IV. Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı, Fethiye Belediyesi ile Halk Kültürü Araştırmaları Kurumu, Fethiye, Türkiye (2014); Uluslararası Balkan Tarihi ve Kültürü Semposyumu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, Türkiye (2016); Inovacije u vaspitanju i obrazovanju: Digitalizacija, inovativni programi i modeli; Učiteljski fakultet u Prizrenu, Leposavić (2017); Kulturno-potporna sredstva u funkciji nastave i učenja, Učiteljski fakultet u Užicu (2017); Problems and Dilemmas of Teaching and Learning Theory and Practice in Formal Education, Učiteljski fakultet Beograd, Aranđelovac (2017); Nauka bez granica, Filozofski fakultet Priština, Kosovska Mitrovica (2017); 9. Mileletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi, Kültür ve Türizm Bakanlığı Araştırma ve Eğıtım Genel Müdürlüğü, Ordu, Türkiye (2017); Znamenite ličnosti u historiji Bosne i Hercegovine, Filozofski fakultet, Tuzla, BiH (2017); XIII. Uluslararası Balkan Tarihi Kongresi, Samsun Mübadele Derneği, Makedonija (2019); Tradicionalno i savremeno u umetnosti i obrazovanju, Fakultet umetnosti Priština, Kosovska Mitrovica (2019); Uluslararası Ekonomi Toplum ve Kültür Sempozyumu, Amasya Üniversitesi, Amasya,Türkiye 2019); Nauka bez granica 3, Filozofski fakultet Priština, Kosovska Mitrovica (2019); Inovativni didaktički sistemi u vaspitno-obrazovnom radu, Učiteljski fakultet, Beograd (2021); Vlado S. Milošević – Tradicija kao inspiracija, Univerzitet u Banjoj Luci, Akademija umjetnosti, Banja Luka (2021).

Objavljuje je radove u naučnim časopisima i zbornicima nacionalnog i međunardnog značaja, autor je više školskih udžbenika i jednog CD-a. Koncertno je nastupala (solistički i grupno) u zemlji i inostranstvu.

Učešće Nake Nikšić na brojnim naučnim skupovima i konferencijama, kako na nacionalnom tako i na međunarodnom nivou, ističe njen širok spektar interesa i stručnosti. Od simpozijuma posvećenih sportu i fizičkom obrazovanju do kongresa koji se bave istorijom i kulturom Balkana, njena aktivna uloga na ovim skupovima pokazuje duboku posvećenost multidisciplinarnom pristupu u obrazovanju i kulturi. Objavljivanje radova u prestižnim časopisima i autorstvo školskih udžbenika dodatno potvrđuju njen doprinos akademskoj zajednici.

Njena koncertna aktivnost, kako solo tako i u grupi, u zemlji i inostranstvu, odražava njen talenat i posvećenost muzici, čineći je istaknutom ličnošću u oblasti muzičkog obrazovanja i izvođačkih umjetnosti. Naka Nikšić, kroz svoje angažovanje na međunarodnim simpozijumima i kongresima, demonstrira kako muzičko obrazovanje može biti most između različitih kultura i tradicija. Nikšićeva se ne samo pojavljuje kao istraživač i pedagog, već i kao umjetnica koja svoju stručnost prenosi kroz koncertne nastupe, čime doprinosi širenju muzičke kulture i obrazovanja.
Stručni i naučni radovi i udžbenici tokom dosadašnje karijere

Radovi u naučnim časopisima:

Nikšić, N. (2003). Značaj muzike za razvoj deteta, Univerzitetska misao, br. 2., str. 519–524. Novi Pazar: Internacionalni univerzitet u Novom Pazaru.Nikšić, N. (2004). Narodno stvaralaštvo u nastavi muzike. Novopazarski zbornik, 243–252, Nikšić, N. (2004). Strukturalna analiza udžbenika Muzika za I razred osnovne škole, Univerzitetska misao br. 3, str. 273–286, Novi Pazar: Univerzitet u Novom Pazaru. Nikšić, N. (2009). Muzička pismenost u mlađim razredima osnovne škole. Inovacije u nastavi. 22 (2), 96–102. Nikšić, N. (2009). Negovanje narodne tradicije u nastavi muzičke kulture za mlađe razrede osnovne škole. Inovacije u nastavi, časopis za savremenu nastavu, 22 (3), 107–112. Nikšić, N. (2009). Muzičke sposobnosti dece novopazarskog kraja pred polazak u I razred osnovne škole. Inovacije u nastavi, časopis za savremenu nastavu, 22 (4), 115–128. Nikšić, N. (2010). Corelation Between Music and Physical Education on Youngs School Level [Korelacija između muzičke kulture i fizičkog vaspitanja na mlađem školskom uzrastu]. Fizička kultura, Spisanie za naučni i stručni prašanja od fizičkata kultura, knjiga br. 2, str. 87–90, Skoplje: Federacija na sportskite pedagozi na Republika Makedonija. Nikšić, N. (2010). Integrative Approach in the Dance Imporvisation kultura [Integrativni pristup u realizaciji plesnih improvizacija]. Fizička kultura, Spisanie za naučni i stručni prašanja od fizičkata kultura, knjiga br. 1, str. 106–108, Skoplje: Federacija na sportskite pedagozi na Republika Makedonija. Nikšić, N. (2018). Folk Songs From The Area of Novi Pazar as Music Material For Assignin Pitch and Determining Primary Types of Rhythm [Narodne pesme novopazarskog kraja kao muzički materijal za postavku tonskih visina i trajanja]. Teme. XLII (1), 305–318. Niš: Univerzitet u Nišu.

Radovi u zbornicima sa međunarodnih i nacionalnih naučnih skupova:

Niksic, N., Şentürk, N. (2012). Sancak Halk Muziğinde Osmanlı Etkisi [Uticaj Osmanlija na muzički folkloor u Sandžaku]. III. Uluslararası Balkanlarda Türk Varlığı Sempozyumu bildirileri. II. Cilt (knjiga br. 2), str. 194–202, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Matbaası, Şentürk, N., Niksic, N. (2013). Geleneksel Boşnak Müziğinde Türk Halk Şarkıları [Turske narodne pesme u muzičkoj tradiciji Bošnjaka]. IV. Uluslararası Türk Kültürü Kurultayı, br. 49, 2. knjiga, str. 491–502. Ankara: Halk Kültürü Arastırmaları Kurumu Yayınları. Milli Kütüphane (Türkiye); Niksic, N., Şentürk, N. (2014). „Doğu Kaynaklı Telli Çalgıların Novi Pazar (Yenipazar) Bölgesi Müziğine Etkisi [Uticaj orijentalnih žičanih instrumenata na muzičku tradiciju novopazarskog kraja]” Bir Zamanlar Blakanlar, br.9, str. 261–270. Samsun: Samsun Mübadele ve Balkan Türk Kültürü Araştırmaları Derneği.; Nikšić, N. (2017). Narodna pesma kao inspiracija u stvaralaštvu Sulejmana Ćatovića. Banja Luka: Akademija umjetnosti. Tradicija kao inspiracija. 447-457. ; Niksic, N. (2017). „Boşnakların Müzik Geleneğinde Curumlu (Đurumlija) Şarkıları [Pesme o đurumlijama u muzičkoj tradiciji Bošnjaka]“. Uluslararası Balkan Tarihi ve Kültürü Sempozyumu 6–8 Ekim 2016. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Universitesi.

Monografija:

Nikšić, N., (2022). Muzičko opismenjavanje na muzičkom maternjem jeziku novopazarskog kraja. Beograd: Učiteljski fakultet, 248 str.,

Radovi u naučnim časopisima:

Nikšić, N. (2017). Govorni ritam novopazarskog kraja sa aspekta postavke elementarne muzičke pismenosti. Inovacije u nastavi. XXX (4). 125–134. Beograd: Učiteljski fakultet; Nikšić, N. (2020). Ezan kod Bošnjaka u Srbiji. Glasnik Etnografskog instituta SANU. LXVIII (3), 533–554. Beograd: Etnografski institut SANU. ; Nikšić, N. (2021). The Role of one`s Native Musical Idiom in the Development of Music Abilities and Acquisition of New Musical Material [Uloga muzičkog maternjeg jezika u razvoju muzičkih sposobnosti i usvajanju novih sadržaja]. Teme. XLV (2), 511–524. Niš: Univerzitet u Nišu.

Radovi u zbornicima sa međunarodnih i nacionalnih skupova:

Nikšić, N., Zukorlić, M. (2017). Internet u nastavi muzičke kulture mlađih razreda osnovne škole. Inovacije u vaspitanju i obrazovanju: digitalizacija, inovativni programi i modeli. 555–566. Učiteljski fakultet: Leposavić. Nikšić, N. (2017). Metodičke osnove muzičkog opismenjavanja učenika mlađih razreda osnovne škole sa aspekta izbora narodne pesme kao centralnog sadržaja nastave. Kulturno-potporna sredstva u funkciji nastave i učenja. 245–256. Užice: Učiteljski fakultet. Nikšić, N. (2018). Pevanje pesama muzičkog maternjeg jezika novopazarskog kraja u nastavimuzičke kulture od I do IV razreda osnovne škole. Nauka bez granica 4: Vreme i prostor. Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet Univerziteta u Prištini. 375–392.: Nikšić, N. (2019). Mevlud Bošnjaka u Srbiji. Tradicija kao inspiracija. 417–426. Banja Luka: Akademija umjetnosti. Nikšić, N. (2020). Prepoznavanje i pružanje podrške muzički darovitim učenicima mlađih razreda osnovne škole. Nauka bez granica 3: 4. Obrazovanje i razvoj ličnosti.Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet Univerziteta u Prištini.

Školski udžbenici

Nikšić, N. (2017). Muzička kultura: dodatak za nastavu na bosanskom jeziku za drugi razred osnovne škole, Beograd: Zavod za udžbenike, Nikšić, N. (2017). Muzička kultura: dodatak za nastavu na bosanskom jeziku za četvrti razred osnovne škole, Beograd: Zavod za udžbenike, Nikšić, N. (2018). Muzička kultura: dodatak za nastavu na bosanskom jeziku za treći razred osnovne škole, Beograd: Zavod za udžbenike, Maljoku, M., Nikšić, N., Šabanović, H., Škrijelj Ganić, E. i Z. Škrijelj (2015). Bošnjačka kulturna čitanka, Nastavni listovi za nastavu na bosanskom jeziku za treći razred osnovne škole. Beograd: Klett.

Kompakt diskovi

Nikšić, N., Pučić, Dž. (2020). Sulejman Ćatović – Pešterski motivi. Novi Pazar: KUD mladih,
Nemjerljiv doprinos muzici, obrazovanju i muzičkom nasljeđu

Naka Nikšić ostavlja značajan pečat u oblasti muzičke pedagogije kroz svoje istraživačke radove i udžbenike koji su bili od ključnog značaja za razvoj nastavnih programa i pristupa u nastavi muzike. U svom radu “Značaj muzike za razvoj deteta” objavljenom u časopisu Univerzitetska misao 2003. godine, Nikšić istražuje ulogu muzike u procesu razvoja dece, ističući njenu važnost za kognitivni, emocionalni i socijalni razvoj mladih. Njen rad “Narodno stvaralaštvo u nastavi muzike”, objavljen u Novopazarskom zborniku 2004. godine, pruža dublji uvid u integraciju narodne muzike u nastavu, naglašavajući važnost očuvanja kulturnog identiteta i tradicije kroz obrazovni proces. U radu “Strukturalna analiza udžbenika Muzika za I razred osnovne škole”, takođe objavljenom u Univerzitetskoj misli 2004. godine, Nikšić proučava strukturu udžbenika koji se koriste u osnovnoj muzičkoj nastavi, nudeći preporuke za poboljšanje i unaprijeđenje nastavnog materijala.

Njeni radovi objavljeni u časopisu “Inovacije” u nastavi, poput “Muzičke pismenosti u mlađim razredima osnovne škole”, “Negovanje narodne tradicije u nastavi muzičke kulture za mlađe razrede osnovne škole” i “Muzičke sposobnosti dece novopazarskog kraja pred polazak u I razred osnovne škole”, pružaju konkretna istraživanja i smernice za primenu u nastavi. Njen rad “Correlation Between Music and Physical Education on Youngs School Level” objavljen u časopisu Fizička kultura 2010. godine istražuje povezanost između muzike i fizičkog vaspitanja na mladom uzrastu, dok rad “Integrative Approach in the Dance Improvisation Culture” istražuje integrativni pristup u realizaciji plesnih improvizacija, ističući važnost umjetničkog izraza kroz pokret i muziku.

Posebno značajan je njen rad “Folk Songs From The Area of Novi Pazar as Music Material For Assigning Pitch and Determining Primary Types of Rhythm” objavljen u časopisu Teme 2018. godine, đe proučava narodne pjesme Novopazarskog kraja kao materijal za oblikovanje tonskih visina i trajanja, što doprinosi razvoju muzičke kulture i identiteta regiona.

Profesorka Naka Nikšić svojim stručnim i naučnim radovima ostavlja dubok trag u oblasti muzičkog obrazovanja, posebno u Sandžaku i širem regionu. Kroz svoje istraživačke radove, udžbenike i kompakt diskove, Nikšić je doprinijela ne samo unapređenju nastave muzike u osnovnim školama, već i boljem razumijevanju muzičke tradicije i kulture ovog područja. Njeni radovi u naučnim časopisima poput “Univerzitetska misao”, “Inovacije u nastavi” i “Fizička kultura” pružili su dublji uvid u značaj muzike za razvoj đece, strukturalnu analizu udžbenika, kao i vezu između muzike i fizičkog vaspitanja. Posebno je istakla važnost njegovanja narodne tradicije u nastavi muzike za mlađe uzraste, što je od velikog značaja za očuvanje kulturnog identiteta.

Njena istraživanja o uticaju Osmanlija na muzički folklor u Sandžaku, kao i o tradicionalnoj muzici Bošnjaka, doprinijela su boljem razumijevanju bogate muzičke baštine ovog područja. Kroz analizu narodnih pjesama i instrumenata, Nikšić je osvijetlila različite aspekte muzičke tradicije, čime je doprinijela njenom očuvanju i valorizaciji. Monografija “Muzičko opismenjavanje na muzičkom maternjem jeziku novopazarskog kraja” predstavlja važan doprinos razumevanju lokalne muzičke kulture i njenom prenošenju na mlađe generacije. Kroz školske udžbenike na bosanskom jeziku, Nikšić je omogućila đeci da se upoznaju sa svojom muzičkom tradicijom na autentičan i pristupačan način. Kompakt diskovi poput “Sulejman Ćatović – Pešterski motivi” predstavljaju praktičan primjer kako se tradicionalna muzika može očuvati i promovisati kroz savremene medije.

Profesorka Naka Nikšić nije samo istraživač i autor naučnih radova, već i aktivna učesnica na međunarodnim i nacionalnim naučnim skupovima. Njeni radovi u zbornicima takvih skupova pružaju dodatnu perspektivu i dopunjuju njenu ekspertizu. Na primjer, radovi poput “Internet u nastavi muzičke kulture mlađih razreda osnovne škole” ili “Metodičke osnove muzičkog opismenjavanja učenika mlađih razreda osnovne škole” ukazuju na njen angažman u primjeni digitalnih tehnologija u obrazovanju i razvoju savremenih nastavnih metoda. Nikšić je takođe doprinijela i proučavanju specifičnih aspekata muzičke kulture, kao što su govorni ritam novopazarskog kraja ili ezan kod Bošnjaka u Srbiji. Kroz ove studije, ona je produbila razumijevanje kulturnih i vjerskih konteksta koji oblikuju muzičko iskustvo ovog područja. Pored toga, Nikšić je aktivna i kao autor udžbenika za nastavu muzičke kulture na bosanskom jeziku za osnovne škole. Njena saradnja na projektima poput “Bošnjačka kulturna čitanka” dodatno ilustruje njenu posvećenost obrazovanju i promociji kulturnog nasleđa svoje zajednice.

Profesorka Naki Nikšić se ističe i kroz svoj doprinos umjetničkoj praksi i interpretaciji muzičkog nasljeđa. Njen rad predstavlja ne samo teorijsko istraživanje, već i praktičnu primenu tradicionalnih narodnih pesama u nastavi muzike. Ovaj rad ističe njen talenat za reinterpretaciju tradicionalnih muzičkih formi i njenu sposobnost da prenese ovo znanje na generacije budućih muzičara. Nikšićin doprinos nije ograničen samo na izvorno stvaralaštvo. Kroz učešće na međunarodnim skupovima i saradnju sa stručnjacima iz regiona, ona promoviše i internacionalizuje muzičku kulturu Sandžaka. Njen rad na temu ”Uticaj Osmanlija na muzički folklor u Sandžaku” ili ”Turske narodne pjesme u muzičkoj tradiciji Bošnjaka” ilustruju njen angažman u prekograničnoj saradnji i razmjeni muzičkih iskustava.

Profesorka Naka Nikšić nije samo istraživač u oblasti muzičke pedagogije, već je takođe aktivna i kao izvođač na koncertima širom regiona i svijeta. Njeni nastupi kao solista i učesnika zajedničkih koncerata predstavljaju integralni dio njenog umjetničkog stvaralaštva. Zajednički koncerti na kojima je učestvovala, poput onih u Srednjoj muzičkoj školi “Stevan Mokranjac” u Prištini, koncertima Pokrajinskog kulturnog centra i Fakulteta umjetnosti u Prištini, Kosovskoj Mitrovici i Prizrenu, kao i koncerti u Novom Pazaru i drugim gradovima, svjedoče o njenom angažmanu u promociji muzičke kulture i saradnji sa kolegama iz oblasti umetnosti. Njeni solistički nastupi su takođe impresivni, obuhvatajući širok spektar mjesta od školskih dvorana do pozorišta i galerija. Nastupi u Muzičkoj školi “Stevan Mokranjac” u Prištini i Novom Pazaru, kao i u drugim gradovima, pokazuju njen talenat i posvećenost umjetnosti. Takođe, gostovanja na međunarodnim manifestacijama kao što su “25. Festival migracija, kultura i građanstva” u Luksemburgu, ili klavirski koncerti i resitali u Ankari i Amasji u Turskoj, dodatno naglašavaju njen internacionalni uticaj i priznanje u muzičkim krugovima. Njeni koncerti predstavljaju ne samo priliku za izvođenje muzičkog repertoara, već i platformu za promociju kulturne raznovrsnoti i međunarodne saradnje. Kroz svoje nastupe, Nikšić promoviše muzičku baštinu svog regiona, ali i doprinosi globalnom dijalogu i razumijevanju kroz umjetnost.

Profesorka Naka Nikšić se ističe kao jedna od najznačajnijih savremenih Bošnjakinja, čiji je doprinos muzičkoj pedagogiji i umjetnosti neizmjeran. Kroz svoj predan rad i istraživanje, Nikšić je posvećena očuvanju, promociji i valorizaciji bogate muzičke baštine ne samo među Bošnjacima, i u Sandžaku već i širom regiona i Zapadne Evrope. Njen angažman u oblasti muzičke pedagogije je bez premca, sa dubokim uticajem na razvoj nastavnih programa, pristupa i udžbenika u osnovnim školama. Njeni radovi su osvijetlili važnost očuvanja narodne tradicije u nastavi, pružajući smjernice za njeno negovanje među mlađim generacijama. Uz to, Nikšić se ističe i kao umjetnica i izvođač, čiji su koncerti širom regiona i svijeta doprinijeli promociji muzičke kulture Sandžaka i Bošnjaka. Njeni solistički nastupi, kao i učešće na zajedničkim koncertima, predstavljaju integralni dio njenog umjetničkog stvaralaštva, istovremeno pružajući temelj za promociju kulturne raznovrsnoti i međunarodne saradnje.

Profesorka Naka Nikšić nije samo naučnica i umjetnica, već i aktivna učesnica na međunarodnim i nacionalnim naučnim skupovima, čime doprinosi i internacionalizaciji muzičke kulture Sandžaka. Njen rad je ne samo doprinos lokalnoj muzičkoj sceni, već i globalnom dijalogu i razumijevanju kroz umjetnost. Naka Nikšić se ističe kao neumorni borac za očuvanje i promociju muzičke baštine Bošnjaka i Sandžaka, čije djelo ostavlja dubok i neizbrisiv trag kako u akademskim krugovima, tako i među širom publikom širom svijeta. Njen doprinos u naučnom, pedagoškom i umjetničkom pogledu predstavlja neprocjenjivu vrijednost za muzičku kulturu i identitet Bošnjaka, kao i šire zajednice. Ukupno gledano, Nikšićin doprinos muzičkom obrazovanju i istraživanju muzičke kulture Sandžaka i šireg regiona proteže se kroz različite forme i medije. Njen multidisciplinarni pristup i angažman u akademskoj zajednici čine je ključnom figurom u promociji i očuvanju bogatstva muzičke tradicije ovog područja.




Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *